Ablakcsere közben ismertem meg a tartós bérlet részleteit

Sajnos halogatásra erősen hajlamos típus vagyok, mottóm, hogy amit az ember megtehet, azt halassza egyből holnaputánra… Így voltam én az ablakproblémámmal is. Már ugyan nagyon megelégeltem, hogy sosem volt tökéletes, mindig, de mindig jött be rajta a hideg levegő télen és egyébként a kilincset is valamiért nehéz volt zárni a kezdetektől, de “jóvanazúgy”, úgyhogy sokáig úgy is maradt… amikor pedig elegem kezdett lenni, mindig jött valami másfajta kiadás, esetleg épp az ominózus telefonhívás előtt történt valami, ami visszavonhatatlanul elterelte a figyelmemet. De egyszer végre sikerült egyeztetnem egy ablakos brigáddal, akik csodák csodájára valóban meg is jelentek az előre megbeszélt időpontban és megnézték, mit is lehetne tenni. Hosszas fejvakargatások után arra jutottunk, hogy a legbiztosabb, hogyha lecserélik a problémás ablakokat és jó pár évig nem lesz rá gondom.

A következő kiszállásukkor már egészen beszélgetős kedvükben voltak, így hamar az autókhoz keveredtünk a témákban. Mint megtudtam, a cég autói tartós bérlet által vannak náluk használatban, ezt pedig az Autóflotta nevű cégen keresztül intézik. Mivel igazából jobb dolgom nemigen akadt és nem is voltam naprakész ebben a lízing témában, elkezdtem efelől jobban érdeklődni – ki tudja, mikor jöhet jól, ha már épp a főnökük is itt van, aki minden részletet ismer?

Megtudtam, hogy a hitel, a lízing és a tartós bérlet három teljesen különböző finanszírozási formát takar. A hitel elég közismert, egy “egyszerű” pénzügyi dolog, amely esetén kérelemre a bankok adhatnak bizonyos összeget utólagos, jellemzően kamatos visszafizetéssel, attól függően, hogy a visszafizetési képességet milyennek ítélik. Hitelre vett autó esetén az autó tulajdonjoga átszáll a vásárlóra. A lízing ebben különbözik, mert ugyan itt fizeti az ember a részleteket, de a tulajdonjogot csak akkor kapja meg, hogyha az utolsó részletet is egyenlítette – egyébként a lízingnek is több formája van, hogy ne legyen egyszerű.

A harmadik a tartós bérlet, amiről én még nem is igazán hallottam, bár nevezik operatív lízingnek is.; jogilag szolgáltatásnak minősül. Ennek van egy előnye, mégpedig az, hogy a bérlet költsége úgy, ahogy van, költségként számolható el egy cégen belül, viszont hátránya, hogy sajnos drágább a hagyományos lízingnél – legalábbis első ránézésre. Viszont a tartós bérlet esetén a szerződés szerint az autó tulajdonjoga marad a bérbeadónál, aki később az autót értékesíteni fogja harmadik fél részére valószínűleg, így a gyakorlat már azt mutatja, hogy a bérlőnek összességében kevesebbet kell majd megfizetnie azáltal, hogy meghatározásra kerül egy várható maradványérték és ennek a harmadát egy másik fél fogja kifizetni a flottakezelőnek. Az ÁFA sem érinti a tartós bérlettel használt autókat mert a flottakezelő cég ezt vissza tudja igényelni.

Mire végeztek az ablakcserével, azt kell mondjam, hogy egészen jól kiművelődtem nekik hála a lízingelés-hitel-tartós bérlet szentháromságából, úgyhogy mindenkinek javaslom, hogy hogyha érdeklődik a tartós bérlet iránt, keresse fel a Flottaautó oldalát!